Undgå at overbelaste din led med disse to gode råd

Jo ældre du bliver, jo vigtigere er det også at holde din krop i god form. Dette kan dog være en udfordring for mange, der døjer med smerter i leddene i en tidlig alder. Allerede i slutningen af 20’erne oplever mange, at skaderne begynder at sætte sig i særligt knæ og ankler. Disse led bliver nemlig meget overbelastet i løbet af livet, hvilket kan skyldes både dårligt fodtøj, dårlig kropsholdning og manglende motion. Det er derfor en god idé, at få integreret den daglige motion ind i din hverdag hurtigst muligt. Dette vil hjælpe dig en del i fremtiden, idet dine led vil blive mere fleksible og lide mindre overbelastning.

 

Det er meget forskelligt fra person til person, hvilken type af motion der virker bedst. Motionsformer som løb, holdsport og styrketræning integreres typisk i hverdagen i en meget tidlig alder, og det kan derfor være svære sportsgrene at komme i gang med senere hen i livet. Det skyldes også, at disse motionsformer ofte er meget krævende for kroppen i begyndelsen, og at mange som resultat hurtigt får en skade eller giver op efter kort tid.

Heldigvis er der også masser af former for motion som ikke er nær så belastende for kroppen, og derfor mere ideelle for dig, som har rundet slut 20’erne. Det gælder blandt andet sportsgrene som svømning og cykling, gerne på en elcykel, som alle kan udøve i sit eget tempo, og som ikke er nær så anstrengende for ledene. Det er en god ide at læse en elcykel test inden du beslutter dig for at købe en.

 

Få integreret motionen i din hverdag med en god elcykel

Hvis du gerne vil prøve at cykle, er det en ideel mulighed for at få integreret noget motion i din hverdag. Du kan for eksempel begynde at cykle til og fra arbejdet, så motionen automatisk bliver en del af din daglige transport. Her sparer du både masser af penge på dyr benzin til bilen, og får masser af frisk luft og motion. Har du en skade, eller har du lige lovlig langt til din arbejdsplads, kan du med fordel købe en elcykel. Her får du lidt ekstra hjælp fra cyklens elmotor op af bakkerne, og undgår derfor at overbelaste knæene. Med denne cykel kommer du også en de hurtigere frem til arbejdspladsen, men får stadig bevæget dig dagligt.

 

Foretrækker du at svømme, er dette også en god måde at få dyrket motion på. Svømning er en god sport for langt de fleste, da du kan tage sportsgrenen i dit eget tempo. Derfor vil du i svømmehallen se alt fra elitesvømmere til ældre og gravide, der har brug for en motionsform uden for meget belastning af kroppen. Med svømning får du dog brugt hele kroppen, og derved aktiveret mange forskellige muskler. Det er derfor ganske god motion, som dog også er blid mod knæ, ryg og ankler. Således hjælper du din krop til at undgå skader, og bidrager samtidig til at gøre din led mere fleksible.

https://www.capoeiraangola.dk/wp-content/uploads/elcykel-test.pnghttps://www.capoeiraangola.dk/wp-content/uploads/elcykel-test-300x300.pngEddyFritiden
Undgå at overbelaste din led med disse to gode råd Jo ældre du bliver, jo vigtigere er det også at holde din krop i god form. Dette kan dog være en udfordring for mange, der døjer med smerter i leddene i en tidlig alder. Allerede i slutningen af 20’erne oplever...